Omdat op tekeningen, kaarten en met behulp van digitale middelen sommige zaken niet te signaleren of in te schatten zijn is het belangrijk zelf de locatie te bezoeken. In mijn vakgebied (ontwerpen) praten we over ‘Sense of place’ of ‘Genius Logi’; de geest van de plek.
MODULEOPDRACHT
De opdracht waarmee de studenten de module Herbestemmen, beheer en hergebruik afronden betreft het maken van een businesscase voor de Centrale Markthal in Amsterdam.
Een monumentaal gebouw uit 1934. Uniek in zijn verschijning. De voorstelling van de overdekte markruimte doet een groot beroep op de verbeelding.
‘Practice what you preach’
Het onderwijsmodel van het NCOI heeft geen ruimte voor een bezoek als onderdeel van het aangebod. Maar omdat ik het belang van het bezoeken van de locatie onderschrijf vraag ik aan een van de studenten een werkbezoek te organiseren.
MARKTKWARTIER
Het gebouw is onderdeel van de grotere gebiedsontwikkeling; Marktkwartier. Functies schuiven in het gebied of naar buiten. De vrijgekomen ruimte wordt gebruikt voor het bouwen van woningen. Het proces voor de herbestemming van de oude markthal is heel anders dan de realisatie van de nieuwbouw. Ontwikkelende partijen moesten dit onderkennen. Daarom hebben ze destijds (1995) gezamenlijk het initiatief ontwikkeld voor de organisatie BOEi.
BOEi
BOEi is een ondernemende organisatie zonder winstoogmerk, die gespecialiseerd is in het maatschappelijke vraagstuk van het herbestemmen van leegkomende erfgoed. Voor de markthal is ondertussen gestart met de restauratie van het casco. We werden (opnieuw) hartelijk ontvangen door de projectleider.
Dank u wel.