ALCUIN OLTHOF

Alcuin Olthof huisje header

Meesterwerk

Het afstudeerproject Meesterwerk (’88) vertelt over het bezoek aan de stad Trimo, de stad van de drie machten aan de hand van een reisverslag.

Reizen door leven en tijd
Ieder beeld is metaforisch, definieert zichzelf in de individuele geschiedenis van de kijker.

“Steden, net als dromen, zijn opgebouwd uit de verlangens en angsten. Ook al is de draad van hun verhaal geheim, zijn hun regels absurd, de perspectieven bedrieglijk en verbergt iedere zaak een andere zaak”. Uit: De onzichtbare steden – Italo Calvino

De Herberg

Als ik in de stad Trimo arriveer neem ik mijn intrek in een oude herberg. Een herberg is op dat moment het thuis van de reiziger (placemaking). De herberg is in het werkstuk uitgewerkt als metafoor. In zijn uitwerking verbeeldt het de hoofdpersoon in het verhaal, ikzelf. De herberg bestaat uit een oud hoofdgebouw (legacy)en een nieuw aangebouwd deel.

De verbeelding

Het ruimtelijk kunnen fantaseren met de vaardigheid om dit te kunnen verbeelden en te concretiseren is voor de architect een essentieel aspect.

De boeken

De boeken zijn het beeld voor de kennis.

De stad – de ruïne

Trimo bestaat niet meer! Slechts de ruïnes van dat wat geweest is zijn overgebleven.

Ruïnes zijn intrigerende bouwsels. De letterlijke context is vervallen en soms nog maar waarneembaar. Kennis van de

Architectonische of culturele artefacten maken het mogelijk en verhaal te reconstrueren of te maken.

Het verbeelden van de ruïne vraagt een ontwerp, dat vervolgens aangetast en afgebroken kan worden.

De markt

Een belangrijke plek in de stad is die van de markt. Hier worden de goederen verhandeld en komen de verschillende culturen uit het verhaal samen.

Het labyrint

Maar er is meer! Achter de marktplaats is er een labyrintische structuur zichtbaar.  Ruimtelijk is het uitgewerkt als een zich verdichtende structuur: kolommen, schijven met een reflecterende materialisatie waarvan de structuur zich uiteindelijk steeds verder verdicht.

Doordringen tot diepere lagen … de opbouw tot het vormen van een theoretisch kader is heel open. Je raakt echter makkelijk in het materiaal verstrikt.

Het centrum

Er is maar één juiste vergelijking te maken: de vergelijking met mijzelf een week, een maand of 25 jaar geleden. Het centrum is mijn centrum. Hoewel de vorm van mijn centrum in de loop van de tijd is veranderd. De verticale uitbouw is groter geworden. De hindernissen om het centrum te bereiken zijn complexer gebleken. Waarom? Als je alleen gehoorzaamt,
leer je niets. Leren is nadenken over dingen die je hoort en ziet, ze onderzoeken en zien
op welke manier ze bij je passen.

En dan is er de magie: er gebeurt iets zonder uitleg, plotseling, uit de hand. Het is een verrassing, gratis en krachtig – ik geloof in magie.

Het feest

Een open ongeremde manier van beleven geeft een gevoel van vrijheid.

Spiritualiteit

De vraag van het waarom is begrensd. De grenzen zijn echter te verleggen. Omdat de achterliggende invloeden van buiten komen.

Deel dit bericht

Er valt meer te ontdekken

Levenskunst

WERKBOEKEN | DvdA 2013

Uit het archief: In mijn werk heeft de schets altijd een bijzondere plek in genomen. De schets maakt de communicatie mogelijk… is voor mij het

Lees verder »
Architectuur

Tiny Houseboat

De ruimtelijke kwaliteit van het water wordt in Zoetermeer nog niet herkend. Na de zeepkist presentatie liet de mock-up de mogelijkheden zien van klein wonen

Lees verder »

Stuur me nieuwe berichten

Houd me op de hoogte