De Cycloop BEWTH

Cycloop

Op de radio de opbrengst van het digitale kunstwerk; Het kunstwerk ‘Everydays: The First 5,000 Days’. Een kunstwerk met de extensie .jpg, maar voorzien van een unieke codering een Non-Fungible Token: een NFT. 

Een paar jaar geleden was deze crypto-eenheid enkel bekend bij tech-liefhebbers. Nu veroveren ze de wereld.

NFT’s zorgen ervoor dat digitale kunst opeens heel veel waard is. Het zijn een soort niet-inwisselbare digitale munten. Het is een manier om een prijskaartje te hangen aan kunst die alleen digitaal bestaat. Elke NFT is anders en verschilt in waarde.

Recordbedrag

Gisteren legde een anonieme koper een recordbedrag van 60 miljoen euro neer voor een afbeelding van grafisch kunstenaar Beeple. Het werd geveild door het internationaal vermaarde veilinghuis Christie’s, waar normaal gesproken kunstwerken van Rembrandt en Van Gogh worden verkocht. Het is een duidelijk signaal dat de kunstwereld NFT’s heel serieus neemt.

Non-Fungible Token 

De motivatie achter NFT’s: als jij een grafische afbeelding maakt, kan iedereen die delen, terwijl schilderijen en andere fysieke kunstwerken uniek zijn en niet zomaar gekopieerd kunnen worden. NFT’s moeten ervoor zorgen dat ook digitale kunst een waarde krijgt.

Vergelijk het met een ets of litho. Alle volgende etsen zijn in uiterlijk gelijk aan de eerste, maar niet zo waardevol als het origineel.

Door NFT’s is duidelijk wie het originele werk bezit. Door NFT’s wordt duidelijk welke koper eigenaar is van de originele Mona Lisa en niet één van de ontelbare waardeloze posters die elk jaar in het Louvremuseum worden verkocht.

Uniek serienummer

In het veilinghuis wordt het unieke serienummer van de koper verbonden aan het digitale object. Een NFT koop je namelijk met cryptovaluta zoals ethereum, of bitcoin. In het openbare logboek kan iedereen zien dat alleen jij de eigenaar bent van een NFT. Mensen blijken bereid om daar miljoenen voor te betalen.

Er wordt van alles verzonnen om de NFT’s zo waardevol en uniek mogelijk te maken. Een groep anonieme New Yorkers vernietigde een werk van kunstenaar Banksy. Ze betaalden 95.000 dollar voor de print en staken die vervolgens in brand.

Na afloop zetten ze een digitale print van het Banksy-kunstwerk online als NFT. Het plaatje werd verkocht voor 380.000 dollar, vier keer meer dan de aankoopprijs. Volgens critici was het de kunstenaars alleen daarom te doen.

Zo’n NFT kan van alles zijn. De NBA verkoopt filmpjes van de mooiste scores. De oprichter van Twitter zette zijn allereerste tweet op de markt. Hoogste bod: 2 miljoen euro. En de kunstenaar achter de record-verkoop, Beeple, had ook het vorige record op zijn naam staan: 5,5 miljoen euro voor een bewegende illustratie van Donald Trump.

NFT’s zijn niet alleen voor kunstliefhebbers, het is ook een investering. Veel NFT’s worden gekocht met het doel om ze later voor een hogere prijs door te verkopen. Zo is de waarde van de NFT-markt in februari verdubbeld.

Mensen hebben geld over voor het kunnen claimen (het hebben?) van een unieke beleving of ervaring. Een registratie geeft vorm, representeert die claim. In deze context moet ik opnieuw denken aan het werk van BEWTH. 

De Cycloop van BEWTH

Het werk kwam recent weer naar voren toen ik op zoek was naar informatie van de monumentale kunstenaar Arnold Hamelberg. Arnold was betrokken bij het vormgeven van de bruggen en viaducten (in vakterminologie kunstwerken) in de hoofdstructuur van het wegennet in Zoetermeer. BEWTH maakte destijds een unieke voorstelling voor een journalist/schrijver, die er vervolgens een ‘verslag’ van maakte. De verslagen werden gebundeld in de publicatie: Cycloop.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Er valt meer te ontdekken

Research

De eerste oogst

In stadsgesprek #6 haalden we niet alleen de oogst binnen van de eerste vijf gesprekken, maar keken met het kralenspel ook door naar de toekomst

Lees verder »

Stuur me nieuwe berichten

Houd me op de hoogte