Om de afstand echt te ervaren koos ik voor ‘slow traveling’. De afstand vanuit het westen van Nederland naar Istanbul is over de weg zo’n 3000 km.
Reizen of trekken
Het verschil tussen reizen en trekken is vrij groot. Als je trekt ga je naar het noorden of zuiden in de veronderstelling dat je daar arriveert: zonder dat je weet hoe en wanneer. Als je reist ga je waarschijnlijk een half jaar van tevoren naar het reisbureau, pak je een glossy en weet je precies waar je naar toe gaat, wat je aantreft en wat je mee moet nemen.
Beleven
Om de afstand te beleven zocht ik een oude vriend op die handelt in planten voor de Turkse markt. Iedere week vertrekken er van de veiling in Naaldwijk een of meerdere vrachtwagens vol richting Istanbul. Ik vraag hem of ik mee kon reizen met de vrachtwagen.
De metropool
Istanbul is een metropool met formeel 17 miljoen inwoners. Formeel, omdat er zich ook nog een groep van zo’n 6 miljoen ‘illegale’ bewoners bevindt in de stad. De trek naar de grote steden is hierbij een bekend fenomeen, dat aangevuld wordt met vluchtelingen uit de oorlogsgebieden van o.a. Syrië. In ons studie-, werkbezoek is de immigratie een programmapunt.
De reis
De reis op de vrachtwagen gaat natuurlijk wel de andere kant op als deze vluchtelingen/immigratie stroom. Dat ons reisgezelschap uiteenvalt in verschillende manieren van reizen maakt het mogelijk om iets te voelen van wat deze mensen op hun ‘vlucht’ moeten meemaken. Je bent samen en hebt eenzelfde reisdoel, maar je reist niet met elkaar. De telefoon blijkt een belangrijke factor om onderweg met elkaar in verbinding te blijven.
Communicatie
Eerst bij aankomst in Naaldwijk wordt mij de situatie duidelijker. De handel is verkocht en wordt opgehaald vanuit Istanbul door een Turkse transporteur. De Turkse chauffeur blijkt geen Engels te spreken en de tocht gaat door het rijtijdenbesluit zo’n drie dagen en nachten duren. Eerder maakte ik een vergelijkbare vrachtwagenreis richting Italië en kon mijn bijdrage doen door een stuk te rijden. Het kunnen communiceren was daarin achteraf een belangrijke parameter. Ik herinner mij nog goed hoe de tussen- en voorschakelingen werden uitgelegd. Daarin ontstond het vertrouwen om de grote combinatie te sturen.De vergelijking met de vluchteling werd aangevuld met het niet kunnen communiceren. Mijn vriend als handelaar bemoeit zich niet met het transport en kon realiseerde ik mij nu ook niet een nauwkeurig beeld schetsen van de reis.
Ik geef mijn tas af, die ergens in de vrachtwagen verdwijnt en klim aan boord.